Jak uczymy się w przedszkolu i zerówce?

 Dzień dobry,

zapraszam do zabawy z językiem angielskim. 
Chcąc wyjść Państwu naprzeciw i zdając sobie sprawę z trudniejszego dotarcia przeze mnie do wszystkich w tym trudnym dla Wszystkich czasie postaram się przedstawić najważniejsze informacje dotyczące nauczanego przeze mnie  przedmiotu.
W murach szkolnych spotykamy się dwa razy w tygodniu, w zerówkach i oddziałach 5-latków zajęcia trwają 30 minut, w grupach młodszych 15 minut. Zajęcia odbywają się z całą grupą w ich salach, staram się dzieciom stworzyć takie warunki, aby jak najlepiej i najefektywniej korzystały z zajęć. Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym uczą się inaczej niż starsze. Przedszkolaki, zwłaszcza młodsze (3-, 4-latki), mają dużą potrzebę ruchu i ograniczoną koncentrację.
Proszę pamiętać, że ucząc się nowego języka dzieci przechodzą tzw. fazę ciszy (silent period), mają „prawo do ciszy”. Oznacza to, że nie zmuszamy dziecka do mówienia w języku obcym, lecz wyczekujemy na taki moment, kiedy samo zechce się otworzyć.  Ten okres wbrew pozorom nie jest czasem straconym, gdyż dzieci „osłuchują się” z brzmieniem obcej mowy, uczą się rozumieć, rozróżniać elementy języka, słowa, reguły. Jest to jak najbardziej normalny etap w nauce. Dlatego nie powinniśmy zmuszać dzieci, aby mówiły. Na pewno przyjdzie na to czas, a dziecko samo zdecyduje kiedy.
Musimy też pamiętać o tym, że w tym wieku okres osłuchiwania się jest dość długi, a dziecko szybko zapamiętuje, ale też szybko zapomina. Dlatego wszystko wymaga powtórzeń, a na efekty czasami będzie trzeba troszkę poczekać i uzbroić się w cierpliwość.
Dziecko w przedszkolu nie uczy się niewyobrażalnej ilości materiału, którą ciężko mu przyswoić. Zajęcia językowe mają na celu wprowadzenie bardzo podstawowych słów i zwrotów. Nauka przebiega poprzez zabawę w radosnej atmosferze, często z użyciem muzyki, która rozluźnia i odpręża dzieci.
Jeśli dzieci spędzają przyjemnie czas (tańczą i śpiewają), sam fakt, że robią to w innym języku zachęca i motywuje do nauki tego języka w późniejszym wieku. Nauczanie języka angielskiego w przedszkolu opiera się tylko na bezstresowych, niewymuszonych czynnościach sprawiających dzieciom frajdę.
Ten sam system możemy zastosować również w domu śpiewając z dzieckiem angielskie piosenki w trakcie rutynowych czynności, zaznajamiając i oswajając dziecko ze angielskim słownictwem.
Na blogu zamieściłam „lekcje”, z różnorodnym materiałem. Zachęcam do słuchania piosenek, powtarzania słownictwa.
 Szanowni Państwo, na swoich zajęciach staram się kłaść nacisk na tworzenie pozytywnego stosunku dziecka do nauki języka obcego i wzbudzanie w Nim entuzjazmu do nauki angielskiego poprzez częste chwalenie, zauważanie Jego nawet najdrobniejszych postępów w nauce języka, nagradzanie
za aktywność.  Zapraszam do oglądania i słuchania. Pozwólmy dzieciom wybrać ich ulubione piosenki.

Komentarze